Alla inlägg den 18 januari 2014

Av Melinda - 18 januari 2014 11:04

Igår var jag först på fotbollsturnering i skolan, och jag var med och spela, faktiskt! Gick väl hyfsat bra, men vi kom dock inte vidare för att vi hade gjort för få mål, men vi vann märkligt nog 2 matcher av 3, så det är godkänt.
Efter det åkte jag hem och började plocka undan och laga mat, för jag skulle bjuda Ellinor, Carolin och Sara på tre rättersmiddag. 
Gick riktigt bra med matlagningen måste jag få säga, jag tyckte allt var gott och det verkade som de övriga också gjorde det.

Tack för en trevlig kväll tjejer!


         

Recepen enligt hur jag gjorde det:

Krustader med skinkröra

(4 personer)


12 st. krustader

5 skivor rökt skinka

 1 dl riven ost

1 dl Cream fraiche

1 vitlöksklyfta

Salt, peppar

Hacka skinkan och vitlöken i små bitar, riv osten och blanda det med cream fraichen. Smaka av med salt och peppar.



 

Krämig broccolipasta   

(4 personer)

500 g Pasta

1 st broccoli bukett

1 paket bacon

1,5 dl vispgrädde

1 dl riven ost

1 vitlöksklyfta

Salt, peppar

Koka pastan enligt förpackning. Skär broccolin i små bitar och fräs på stekpannan med lite olja. Skär baconen i mindre bitar och lägg ner tillsammans med broccolin. Smaka av med vitlök, salt och peppar.

Till sist häller du ner grädden och vrider ner till låg värme. Rör ner osten.

Häll av vattnet från pastan och vänd ner i stekpannan och rör om så att allt blandas väl.

Servera med sallad och några skivor nybakat bröd. 


 

Snabb cheesecake

(4 stycken)

250 gram kesella, hallon

1/5 lime

1,5 dl vispgrädde

8 stycken digestivekex

3 dl blandade bär

Vispa grädden och blanda den med kesellan och limesaften. Smula sönder digestivekexen och fördela dem jämnt i 4 portionsformar. Häll sedan lite av blandningen övan på och smula yterligare lite digestivekex på, och sedan dela upp resten av blandningenoch toppa med bär.





Av Melinda - 18 januari 2014 10:52

Kan ju säga att det har sina nackdelar att bo ute på landet när det är snö.

Eftersom att det är så öppet överallt så blåser och fyger snön åt alla håll, så på vissa ställen är det hur mycket snö som helst, medans på andra är där nästan inget alls.

Jag har dock uturen att bo mitt i mellan två ställen där det alltid lägger sig en massa snö, där det endast är traktorer som kan ta sig fram. Så hela morgonen har jag sutitt och bevakat bilarna som kört fast, när bönderna har får upp den ena, kör den andra fast...

Men samtidigt får man uppleva hur en riktig vinter är, medans de som bor i staden, bara hinner njuta en liten stund innan det har blivit slask av det i med alla bildar och männikor som springer runder. Så jag är ganska nöjd ändå!    

Om ni tittar noga är där en bil som sitter fast

 

Upp till knäna på lillebrodern som nästan är lika långa som mig


     

Presentation


Mitt namn är Melinda och jag tog studenten nu i våras, här får ni läsa lite om hur det är efter skolåren med resor, jobb, kompisar, fester, och framtidsplaner.
I hope you enjoy it.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards